Op 13 juni 2016 sloeg ik mijn laptop open om te beginnen aan de opbouw van Hoe Zorg Jij? Het jaar daarvoor hadden we veel van de context en randzaken al neergezet, dus ik kon meteen in mijn telefoon en mail klimmen om te gaan netwerken.

Netwerken; zo’n woord dat ik uiteraard kende, maar waar ik als hulpverlener nou niet meteen een concreet beeld bij had. Als hulpverlener richt je vaak op het werk dat voor je ligt. Daar ben je dan al zo druk mee dat, op een werkgerelateerde manier, breder bezig zijn met de sociale context er niet van komt.

Kortom; ik ben maar gewoon begonnen met mensen bellen, mailen en berichten sturen op social media. Dit werd al snel één grote wirwar van lijntjes die uitstonden en het opvolgen van al deze lijntjes. Ik kan gelukkig goed plannen en overzicht houden; één van de belangrijkste dingen in dit werk, want anders was ik er waarschijnlijk na twee maanden mee opgehouden.

In deze jungle van contacten met mensen, berichten, telefoontjes en appjes is aan ons de schone taak om die informatie te verbinden aan de vacatures die we krijgen van organisaties. Een onmisbare stap in dat proces is een face to face gesprek met elkaar. Dan weet je wie je voor je hebt en dan ontstaat het beeld waarmee wij vervolgens die verbinding kunnen maken. Cruciaal in ons vakgebied, omdat je in de zorg je eigen persoonlijkheid gebruikt in het werk dat je doet.

We hebben twee jaar lang gesprekken op locatie gevoerd omdat we vanuit huis werkten. We waren vaste gasten bij menig hotel met de bekende toekan op het dak of spraken af in allerlei, tot dan voor ons, onbekende koffietentjes. Wat dat betreft zijn we ook een beetje expert geworden in de kwaliteit van de lokale eet- en drinkgelegenheden in de drie noordelijke provincies.

Een special vermelding gaat toch wel uit naar het Mercurehotel in Groningen. Een centrale plek naast het Martiniplaza, dicht bij de uitvalswegen. De bakjes koffie en vriendelijke glimlachen van het personeel zijn inmiddels ontelbaar geworden. Ze zagen ons alweer aankomen; potentiële nieuwe medewerker achter ons aan, map op tafel en vinger omhoog. Zo, eerst maar even een bakkie. Het hoogtepunt was toch wel de cappuccino met een sierlijke M van Martijn op het schuim. Dit werd breedlachend door de medewerkers beaamt, maar bleek na weken bij nader inzien de M van Mercurehotel te zijn. Weer een illusie armer.

De gesprekken die wij voeren met hulpverleners zijn soms best persoonlijk. Het gaat over ervaringen, visie op zorg en over normen en waarden. Je bespreekt soms arbeidsvoorwaarden, praat over organisaties en over heftige situaties op de werkvloer. Ik merk dat ik altijd wat zachter begin te praten als we het over bovenstaande zaken hebben. Je zit vaak niet alleen in dit soort gelegenheden en zit dicht op elkaar. En juist het bespreken van dit soort dingen maakt het praten over de zorg zo interessant.

Daarom hebben we besloten te stoppen met fluisteren!

Niks ten nadele van de M op het cappuccino schuim, maar het is tijd voor de volgende stap. We betrekken per 1 juni 2018 een kantoorruimte op een centrale plek in Groningen. We werken daar met meer jonge bedrijven om ons heen. De sfeer en inrichting is erg laidback en ontspannen. Er zit een goed restaurant in (niet onbelangrijk) en we hebben een enorme gezamenlijke ruimte waar we naar hartelust kunnen schreeuwen, zingen en joelen als we praten over de zorg. Daar gaan we de aankomende tijd veel mensen zien, spreken en het hemd van het lijf vragen.

Het gaat dan ook niet heel lang duren waarschijnlijk voordat daar ook een M op het schuim te vinden is. Als je het bakkie dan omdraait staat er trouwens een W, van Winschoterdiep in Groningen.

Adres

Winschoterdiep 50
9723 AB GRONINGEN

Telefoonnummer

050 - 280 71 81

Email

info@hoezorgjij.nl

Facebook

LinkedIn

U

KvK: 62266276
BTW: NUMMER: 854736025B01
IBAN: NL96ABNA0489993362

Contact

Vragen, opmerkingen en/of suggesties? Neem gerust contact met ons op door middel van onderstaand contactformulier.

Nieuw veld

© 2019 Hoe Zorg Jij?  |  Realisatie website: Dlogic.nl